گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب به مناسبت عید سعید غدیر خم

ایران > رهبری - همشهری آنلاین:
پایگاه اطلاع رسانی دفترحفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای گزیده‌ای از بیانات رهبرمعظم انقلاب به مناسبت عید سعید غدیر خم را منتشر کرده است که در ادامه می‌آید.

غدیردرآثاراسلامى ما به «عید الله‌الاکبر»، «یوم‌العهد المعهود» و «یوم‌المیثاق المأخوذ» تعبیر شده است.این تعبیرات که نشان دهنده‌ى تأکید و اهتمامى خاص به این روز شریف است،خصوصیتش در مسأله‌ ولایت است.

آن عاملى که دراسلام ضامن اجراى احکام است،حکومت اسلامى وحاکمیت احکام قرآن است،والا اگرآحاد مردم،ایمان وعقیده و عمل شخصى داشته باشند، لیکن حاکمیت -چه درمرحله‌ى قانونگذارى وچه در مرحله‌ى اجرا - دردست دیگران باشد،تحقق اسلام در آن جامعه،به انصاف آن دیگران بستگى دارد.

اگرآنها افراد بى‌انصافى بودند،مسلمانان همان وضعى را پیدامى‌کنند که شما امروز درکوزوو،دیروز دربوسنى و هرزگوین،دیروزوامروزدرفلسطین ودرجاهاى دیگرشاهدش بوده‌اید وهستید-ما هم درایران مسلمان عریق وعمیق خودمان،سالهاى متمادى همین را مشاهده مى‌کردیم - اما چنانچه حکام،قدرى با انصاف باشند،اجازه خواهند داد که این مسلمانان به قدردایره‌ى خانه‌ى خودشان - یا حداکثرارتباطات محله‌اى -چیزهایى ازاسلام را رعایت کنند؛ولى اسلام نخواهد بود.

بیانات به‌مناسبت عید سعید غدیر

1387/01/16

اگر تخلف نمى‌شد...

امروزما و جامعه‌ بشرى،همچنان در دوران نیازهاى ابتدایى بشرى قرار داریم. دردنیا گرسنگى هست،تبعیض هست - کم هم نیست؛بلکه گسترده است،به یک جا هم تعلق ندارد؛بلکه همه جا هست - زورگویى هست،ولایت نابحق انسان‌ها بر انسان‌ها هست؛همان چیزهایى که چهارهزارسال پیش،دوهزار سال پیش به شکل‌هاى دیگرى وجود داشته است.امروزهم بشر گرفتارهمین چیزهاست و فقط رنگ‌ها عوض شده است.

«غدیر» شروع آن روندى بود که مى‌توانست بشر را از این مرحله خارج کند و به یک مرحله‌ دیگرى وارد کند.آن وقت نیازهاى لطیف‌تر و برترى،و خواهش‌ها و عشق‌هاى به مراتب بالاترى،چالش اصلى بشر را تشکیل مى‌داد.راه پیشرفت بشر که بسته نیست!

ممکن است هزارهاسال یامیلیون‌ها سال دیگربشریت عمرکند؛هرچه عمر کند،پیوسته پیشرفت خواهد داشت.منتها امروز پایه‌هاى اصلى خراب است؛این پایه‌ها را پیغمبراسلام بنیانگزارى کرد و براى حفاظت ازآن،مسأله‌ى وصایت و نیابت را قرار داد؛اما تخلف شد.

اگرتخلف نمى‌شد،چیز دیگرى پیش مى‌آمد. «غدیر» این است. در طول دوران دویست‌وپنجاه ساله‌ى زندگى ائمه (علیهم‌السلام) - که عمر دوران ظهور ائمه از بعد از رحلت پیغمبر تا زمان وفات حضرت عسکرى،دویست‌وپنجاه سال است - هروقت ائمه توانسته‌اند وخودشان را آماده کرده‌اند تا این‌که به همان مسیرى که پیغمبرپیش‌بینى کرده بود،برگردند؛اما خوب،نشده است دیگر.حالا ماها در این برهه‌ى از زمان،به میدان آمده‌ایم و همتى هست به فضل و توفیق الهى و ان‌شاءالله که به بهترین وجهى ادامه پیدا کند.

دیداراساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام)

1384/10/29

نباید طرح مسأله غدیر به جدایى مسلمان‌ها بینجامد

مرحوم آقاى مطهرى (رضوان‌الله‌علیه) مقاله‌اى به نام «الغدیر و وحدت اسلامى» دارد؛ایشان درآن،این مسأله را تبیین مى‌کند که،طرح مسأله‌ى غدیر،چطور مى‌تواند وسیله‌اى باشد براى نزدیک کردن دل‌هاى مسلمان‌ها به همدیگر.مرحوم علامه‌ى امینى هم عقیده‌ شیعه را در«الغدیر» اثبات کرده است؛اما کتاب،بیان، لحن،سلیقه و شیوه‌ى برخورد او با مسأله، طورى است که همه‌ى مسلمین را جذب مى‌کند.

شماتقریظ‌هایى راکه مسلمانان مصر،شام ودیگرنقاط دنیا برکتاب ایشان نوشته‌اند،ببینید!ما باید توجه داشته باشیم که نوع طرح مسأله،طورى نباشد که به جدایى مسلمان‌ها بینجامد؛این خیلى مهم است.

الان جمعیت انبوهى ازمسلمانان دنیا به مکتب ومذهب ما معتقدند و دردنیا هم آبرومندند.هم جمهورى اسلامى درایران و هم شیعیان درهر نقطه‌اى که هستند، مردم آبرومندى هستند و درعراق،لبنان و جاهاى دیگر،مسلمان‌ها به وجود اینها افتخار مى‌کنند.

بنابراین باید مراقب باشیم که مسأله را طورى طرح کنیم که هم‌عقیده‌هاى خودمان ناراحت نشوند.البته باید عقیده‌ى خودمان را بیان و آن را تثبیت کنیم؛اما اشتباهات و خطاها را هم برطرف کنیم.

1384/09/14

مسأله‌ى غدیر ورود نبى مکرم اسلام در امر مدیریت جامعه است

مسأله‌ى غدیروتعیین امیرالمؤمنین (علیه‌الصلاةوالسلام) به عنوان ولى‌امر امت اسلامى ازسوى پیامبرمکرم اسلام (صلى‌الله‌علیه‌واله‌وسلم) یک حادثه‌ى بسیار بزرگ وپرمعناست؛درحقیقت دخالت نبى مکرم در امر مدیریت جامعه است. معناى این حرکت که در روز هجدهم ذى‌الحجه سال دهم هجرت اتفاق افتاد،این است که اسلام به مسأله‌ى مدیریت جامعه به چشم اهمیت نگاه مى‌کند.

این‌طورنیست که امر مدیریت در نظام اسلامى وجامعه‌ى اسلامى،رها و بى‌اعتنا باشد.علت هم این است که مدیریت یک جامعه،جزو اثرگذارترین مسائل جامعه است.تعیین امیرالمؤمنین هم - که مظهر تقوا وعلم و شجاعت و فداکارى و عدل در میان صحابه‌ى پیغمبر است - ابعاد این مدیریت را روشن مى‌کند.معلوم مى‌شود آنچه از نظر اسلام در باب مدیریت جامعه اهمیت دارد، اینهاست.

کسانى که امیرالمؤمنین را به جانشینى بلافصل هم قبول ندارند،در علم و زهد و تقوا وشجاعت آن بزرگوار ودرفداکارى او براى حق و عدل،تردید ندارند؛این مورداتفاق همه‌ى مسلمین وهمه‌ى کسانى است که امیرالمؤمنین (علیه‌الصلاةوالسلام) را مى‌شناسند.این نشان مى‌دهد که جامعه‌ى اسلامى از نظر اسلام و پیغمبر،چه نوع مدیریت و زمامدارى و حکومتى را باید به عنوان هدف مطلوب دنبال کند.

دیدارمردم پاکدشت،درسالروزعید سعید غدیر

1383/11/10

عید غدیر سنت ملى ماست

عید غدیرهم سنت ملى ماست؛چون ملت ما داراى این عقیده واین محتوا و این هویت درذهن خودش هست.یکى از کارهاى دشمنان این است که ملتها را از هویت خالى کنند.

البته این قضیه،داستان مفصلى است وبا دو کلمه،نه مى‌شود ابعادش را نشان داد و نه مى‌شود خطرش را آن‌چنان که هست،گوشزد کرد.شما در محیط دانشجویى با این سیاست کلى که شناخته و ناشناخته و پیدا و پنهان وجود دارد،باید مبارزه کنید و مبانى ارزشى را - مبانى‌اى که حقیقتا تشکیل‌دهنده‌ى هویت ملت ایران است و مى‌تواند آنها را پیش ببرد و صاحب همه چیز کند - حفظ کنید.

1382/02/08

اوعادل‌ترین شما دربین مردم است

نبى‌اکرم دربیان صفات امیرالمؤمنین مى‌فرماید:«اعدلکم فى الرعیة»،او عادل‌ترین شما در بین مردم است.هم عدالت درونى ومعنوى و فردى امیرالمؤمنین مراد است وهم عدالت رفتارى وعدالت اجتماعى او.اینها چیزهایى است که در زبان به آسانى مى‌شود بیان کرد،اما درتحقق و تبلور درعمل است که انسان به عظمت این حقیقت و کسانى که تجسم این حقیقت بوده‌اند،پى مى‌برد.

عدالت به معناى واقعى کلمه در وجود امیرالمؤمنین،دررفتار او،در تقواى او و درتوجه اوحضور دارد.دررفتار بیرونى او هم عدالت تجسم پیدا مى‌کند.امروز بعد ازگذشت قرنها،اگر بخواهیم عدالت را تعریف کنیم و آن را در ضمن مثال و نمونه بیان کنیم،هیچ مثالى رساتروگویاترازرفتار امیرالمؤمنین علیه‌السّلام نمى‌توانیم پیدا کنیم.این است که نبى‌اکرم او را به امر پروردگار و با نصب الهى به مردم معرفى و به مقام ولایت منصوب مى‌کند.این یک حقیقت اسلامى است.این کجا و این‌که کسى معتقد باشد که هر ظالمى با هر شیوه و رفتار بازیگرانه‌اى توانست زمام قدرت را در دست بگیرد،مردم باید از او اطاعت کنند،کجا؟! این اسلام است یا آن؟!

لذا مسأله‌ى غدیر با این مضمون والا متعلق به همه‌ى مسلمانهاست، چون به معناى حاکمیت عدل،حاکمیت فضیلت و حاکمیت ولایت‌اللَّه است.اگرما هم بخواهیم حقیقتاً ازمتمسکین به ولایت امیرالمؤمنین باشیم،باید خودمان و محیط زندگیمان را به عدل نزدیک کنیم.بزرگ‌ترین نمونه این است که هرچه بتوانیم، استقرارعدل کنیم.چون دامنه‌ى عدالت نامحدود است.هرچه بتوانیم عدل را در جامعه بیشتر مستقر کنیم، شباهت ما به امیرالمؤمنین و تمسک ما به ولایت آن بزرگوار بیشتر خواهد شد.

بیانات دردیدارمسؤولان و کارگزاران نظام به مناسبت عید غدیر خم

1381/12/01

غدیر وانقلاب اسلامی ایران

شاید اکثرآن کسانى هم که در ماجراى بیعت امیرالمؤمنین علیه‌الصلاةوالسلام، گرد آن بزرگوار را گرفتند و با او بیعت کردند و پاى فشردند و فداکارى نمودند، واقعه‌ى غدیروبه طریق اولى ظهوراسلام و جنگ‌هاى امیرالمؤمنین را ندیده بودند. اما اسلام و هدایت و نور آن فقط براى کسانى نیست که در آن وقت حضور داشتند،بلکه براى همه و براى همیشه است: «و اخرین منهم لما یلحقوا بهم».

انقلاب اسلامى شروع یک راه پرافتخار و سعادت‌بخش بود.همه‌ى کسانى که از بى‌عدالتى رنج برده‌اند و تشنه‌ى عدالتند، این پدیده را به جان دوست دارند و براى آن تلاش مى‌کنند.همه‌ى کسانى که سنگینى و فشار نظام دیکتاتورى واختناق و زورگویى و قدرت فردى را احساس کرده یا درباره‌ى آن فکر کرده‌اند،از انقلاب اسلامى،از حرکت ملت مسلمان و از مبارزه‌ى فراگیر این ملت استقبال کرده‌اند و مى‌کنند. مخصوص امروز نیست،در آینده هم همین‌طور خواهد بود.

بیانات دردیدارمردم قم

1381/10/19

اوج مطلوب همه‌ى رسالت‌ها

امیرالمؤمنین علیه‌الصلاةوالسلام در مقابله با خطرها آن‌چنان شجاعانه عمل مى‌کند که مى‌گوید کسى نمى‌توانست با فتنه‌اى که من چشم آن را درآوردم - منظور، فتنه‌ى خوارج است - یا فتنه‌ى ناکثین درافتد.آن معنویت و دین و اخلاق و فضیلت ازیک طرف،آن بینش عمیق و شجاعت و فداکارى و عواطف رقیق انسانى در کنارصلابت واستحکام معنوى و روحى از طرف دیگر؛همه‌ى اینها ناشى از عصمت است؛چون خداى متعال او را به مقام عصمت برگزیده است و گناه و اشتباه درکاراو وجود ندارد.اگرچنین کسى دررأس جامعه باشد،اوج مطلوب همه‌ى رسالتهاست.این معناى غدیر است.دغدیر،چنین کارى اتفاق افتاد.

اجتماع بزرگ زائران ومجاوران حضرت على‌بن‌موسى‌الرضا علیه‌السلام در روز عید سعید غدیر خم

1380/12/12

بشریت،حکومت پنج‌ساله‌ی امیرالمومنین را هرگز فراموش نخواهد کرد

امامت،یعنى همان اوج معناى مطلوب اداره‌ى جامعه درمقابل انواع واقسام مدیریتهاى جامعه که از ضعفها و شهوات و نخوت و فزون‌طلبى انسانى سرچشمه مى‌گیرد.اسلام شیوه و نسخه‌ى امامت را به بشریت ارائه مى‌کند؛یعنى این‌که یک انسان،هم دلش از فیض هدایت الهى سرشار و لبریز باشد،هم معارف دین را بشناسد و بفهمد - یعنى راه را درست تشخیص دهد - هم داراى قدرت عملکرد باشد - که «یا یحیى خذ الکتاب بقوة» - هم جان وخواست و زندگى شخصى برایش حائز اهمیت نباشد؛اما جان و زندگى و سعادت انسانها براى او همه چیز باشد؛که امیرالمؤمنین در کمتر از پنج سال حکومت خود،این را درعمل نشان داد.

شما مى‌بینید که مدت کوتاه کمتر ازپنج سال حکومت امیرالمؤمنین،به عنوان یک نمونه و الگو و چیزى که بشریت آن را هرگز فراموش نخواهد کرد،در طول قرنها همچنان مى‌درخشد و باقى مانده است.این نتیجه‌ى درس و معنا و تفسیر واقعه‌ى غدیر است.

بیانات دراجتماع بزرگ زائران ومجاوران حضرت على‌بن‌موسى‌الرضا علیه‌السلام در روزعید سعید غدیر خم

1380/12/12

توصیه رهبرانقلاب درباره کتاب الغدیر

همین کتاب الغدیرهم به‌نظر من مهجوراست.من به دوستانمان سفارش کردم الغدیر را که در آن صدها کتاب است - یعنى ایشان درباره‌ى موضوعات مختلف،مطالبى دارد.گاهى صد صفحه،هشتاد صفحه درباره‌ى یک شخص،یک مطلب،یا یک حدیث،مطلب دارد و یک نفر باید اینها را از اوّلِ الغدیر بخواند،تا به مطلب مورد نظر برسد و از آن استفاده کند.

حالاکوآن آدمى که حوصله کند،یازده جلد کتاب الغدیر را بخواند واین‌گونه مطالب را بیرون بکشد؟!مورد بررسى دقیق قرار دهند و موضوعات مختلف را دانه دانه بیرون بکشند؛هر کدامشان یک کتاب،یا یک جزوه است.الغدیرهم - آن کاخ عظیمى که مرحوم امینى ساخته - به جاى خود محفوظ؛این کتابها هم دانه دانه بیاید و اقطارعالم را پر کند.یعنى الغدیر به صورت یک مجموعه،وجود داشته باشد، یک جا هم جزوه،جزوه وجود داشته باشد.

بیانات دردیداراعضاى ستاد فرهنگى غدیر

1378/12/10


/ 0 نظر / 18 بازدید