نهج ‏البلاغه و خبرهاى غیبـــــــى!


در کتاب شریف نهج البلاغه برخى اخبار غیبى وجود دارد که در زیر از نظرتان می گذرانیم:

۱- شهر بصره غرق مى‏ شود:

پس از اینکه جنگ جمل به پایان رسید و بصره فتح شد على (ع) خطبه‏ اى ایراد کرد که بخشى از آن،از خبرهاى غیبى آن حضرت به شمار مى ‏آید.
فرمود: «وایم الله لتغرقن بلدتکم کانى بمسجد کم کجؤجؤ سفینة…»
به خدا سوگند شهر شما غرق مى ‏شود و مسجد شما بسان سینه کشتى (که بدنه آن در آب فرو مى‏رود و تنها سینه‏اش روى آب ظاهر است) دیده مى ‏شود خداوند از بالا و پایین به این شهر عذاب خواهد فرستاد. ۱
ابن ابى الحدید در شرح این کلام مى ‏نویسد:
بصره تاکنون دوباره در آب غرق شده است یک بار در زمان «القادر الله» و بار دیگر در زمان «القائم بامرالله» طغیان آب‏هاى خلیج فارسى این شهر را در آب فرو برد و از آن همه ساختمان تنها قسمتى از مسجد جامع همان طور که على (ع) خبر داده بود در میان آب دیده مى‏ شد و در این دو حادثه تمام خانه‏ ها خراب شد و جمیعت زیادى غرق شدند. ۲

۲- معاویه بر سرزمین عراق مسلط مى ‏گردد:

امیر مؤمنان (ع) خبر مى‏ دهد که او پیش از معاویه از دنیا مى ‏رود و معاویه پس از او بر عراق مسلط مى‏ گردد و سپس مى ‏افزاید:
«انه سیامرکم بسبى و البرائة منى…»
«از شما مى ‏خواهد که به من ناسزا گویید و از من بیزارى جویید…»۳
همانطور که على (ع) خبر داده بود،معاویه پس از آنحضرت بر عراق مسلط شد و از مردم خواست که به آن حضرت ناسزا بگویند وازاو بیزارى جویند و داستان اسف ‏انگیز ناسزا گویى به على (ع) حتى در خطبه ‏هاى نماز جمعه که از زمان معاویه به دستور او مرسوم شده بود در تواریخ ثبت و ضبط است. ۴

۳- از آنها ده نفر جان به سلامت نمى برند و از شما هم ده نفر کشته نمى ‏شوند:

در نبردى که میان امام (ع) و خوارج در کنار نهروان رخ داد امام پس از اتمام حجت،و بازگشت گروهى از آنان به صفوف امام،روبه یاران خود کرد و فرمود:
«مصارع هم دون النطفة والله لایفلت منهم عشرة ولایهلک منکم عشرة»۵
«قتلگاه آنان کنار آب نهروان است بخدا سوگند،از گروه آنان ده نفر جان به سلامت نمى ‏برند و از شما هم ده تن کشته نمى ‏شود»
ابن ابى الحدید مى ‏گوید این خبر غیبى یکى از معجزات على (ع) است که نقل آن نزدیک به تواتر رسیده است و در نبردى که میان امام و خوارج نهروان رخ داد همه شاهد بودند که نه نفر از خوارج جان به سلامت بردند و از میان یاران على (ع) فقط هشت تن به شهادت رسیدند. ۶

۴- مروان بن حکم حکومت بسیار کوتاهى خواهد داشت:

مروان بن حکم در جنگ جمل اسیر شد و امام حسن و امام حسین از پدر عفو او را خواستند حضرت او را آزاد کرده،و سپس فرمود:
«اما ان له امرة کلعقة الکلب انفه و هو ابوالاکبش الاربعة و ستلقى الامة منه و من ولده یوماً احمر»
«آگاه باشید براى این مروان فرمانروائى کوتاهى است بسان لیسیدن سگ بینى خود را (این تعبیر کنایه از کوتاهى مدت فرمانروائى است) او پدرچهار رئیس است و امت اسلامى از فرمانروائى او و فرزندانش روز خونینى خواهند دید»
همانطور که آن حضرت خبر داده بود مروان به حکومت رسید اما حکومت او بیش از نه ماه طول نکشید و چهار فرزندش که یکى از آنها عبدالملک و سه تاى دیگر عبارتنداز:عبدالعزیز،بشر و محمد به ریاست رسیدند عبدالملک، خلیفه شد و آن سه والى مصر و عراق و جزیره شدند.
و امت اسلامى از مروان و فرزندانش روزهاى خونینى دیدند که روشن‏ ترین گواه آن،ظلم و ستم و خونریزى ‏هایى است که به دست حجاج بن یوسف خونخوارکه از طرف عبدالملک مروان،والى و استاندارعراق بود انجام شد. ۸

۵- جوان ثقفى بر شما مسلط مى ‏شود و هستى شما را غارت مى‏ کند:

«اما و الله لیسلطن علیکم غلام ثقیف الذیال المیال یا کل خضرتکم و یذیب شحمتکم…» ۹
«آگاه باشید به خدا سوگند جوانى متکبر و ستمگر از طائفه ثقیف بر شما مسلط مى‏ شود که سبزه شما را مى خورد و پیه شما را آب مى‏ کند کنایه از اینکه به جان و مال شما رحم نمى‏ کند و همه را از آن خود مى ‏داند».
این جوان ثقبفى همان حجاج بن یوسف ثقفى خونخوار و ستمگر معروف بود که در ایام حکومت خود به جان و مال مردم افتاد و هزاران نفر را به قتل رسانید. ۱۰

۶- برنامه مهدى موعود (عج) پیروى از قرآن و هدایت است:

«یعطف الهوى على الهدى اذا عطفوا الهدى على الهوى و یعطف الرأى على القرآن اذا عطفوا القرآن على الرأى» ۱۱
«هنگامى که مردم هدایت را پیرو هواهاى نفسانى خود قرار دهند مهدى موعود (ع) مى‏ آید و هواهاى نفسانى را مغلوب هدایت مى‏ نماید و نیز هنگامى که مردم قرآن را برآراء و نظریات و تمایلات شخصى خود تطبیق نمودند آن حضرت آراء و نظریات را تابع قرآن قرار مى‏ دهد برنامه آن حضرت حکومت قرآن و هدایت است» ۱۲

۷- اگر بخواهیم از همه خصوصیات شما خبر دهم مى ‏توانم:

«والله لوشئت ان اخبرکل رجل منکم بمخرجه و مولجه و جمیع شأنه لفعلت ولکن اخاف ان تکفروا فى برسول الله صلى الله علیه و آله…» ۱۳
«به خدا سوگند اگر بخواهم مى ‏توانم از همه خصوصیات هر کدام شما که از کجا و چگونه و به چه هدف آمدى و چه تصمیم دارید و خصوصیات دیگر خبر دهم.اما مى‏ترسم درباره من غلو کنید و مرا از رسول خدا (ص) بالاتر بدانید و یا به خدائى من معتقد شوید و این عقیده موجب کفر شما شود»
ابن ابى الحدید در ذیل این کلام،مى‏ نویسد:این گفتار على (ع) مانند گفتار حضرت مسیح (ع) است که مى‏ گفت:ازمعجزه‏ هاى من این است که:
«و أُنبتکُم بما تاکلون و ما تدّخَرون فى بیوتکم»۱۴
«شما را از غذائى که در خانه مى‏ خورید واز آنچه ذخیره مى‏ کنید خبر مى‏ دهم. ۱۵

۸- زمانى بیاید که ازاسلام فقط نام آن باقى ماند:

«یأتى على الناس زمان لایبقى فیهم من القرآن الارسمه و من الاسلام الااسمه مساجدهم یومئذ عامرة من البناء خراب من الهدى…»۱۶
«روزگارى بیابد که در میان مردم از قرآن جز خواندن و قرائت و از اسلام جز نامى باقى نماند،در آن زمان مساجد از حیث بنا و ساختمان معمور و آباد است اما از جهت هدایت و معنویت خراب است (مسلمانان به اسم اسلام و قرآن اکتفا مى‏ کنند و رفتن به مساجد هم جنبه تشریفات به خود مى‏ گیرد در صورتی که اسلام و قرآن باید در متن زندگى آنان حام باشد)»

۹- خوارج پس از من با خوارى و ذلت زندگى خواهند کرد:

«اما انکم ستلقون بعدى ذلا شاملا وسیفاً قاطعاً واثرة یتخذها الظالمون فیکم سنة»۱۷
«آگاه باشید پس از من با ذلت همه جانبه و شمشیر برنده و استبداد روبرو مى ‏گردید اموال و حقوق شما را ستمگران مى ‏گیرند و این کار درباره شما براى همیشه معمول و رسم مى ‏گردد»
همانطور که امیرمؤمنان (ع) خبر داد خوارج پیوسته از طرف حکومت‏ها، مورد تعقیب قرار گرفته اموال آنان پیوسته ازطرف ستمگران تصاحب مى ‏شد. ۱۸

۱۰- از هر چه سؤال کنید خبر مى‏ دهم:

«فاسألونى قبل ان تفقدونى،فوالذى نفسى بیده لا تسألونى عن شى‏ء فیما بینکم و بین الساعة… الا انباتکم…» ۱۹
دراین خطبه امیر مؤمنان حدود آگاهى خویش از غیب را بیان مى‏ کند و مى‏ فرماید:
«از هر چه که تا قیامت پیش مى ‏آید سؤال کنید جواب خواهم داد و از هر نبرد و جنگى که پیش مى‏ آید و خصوصیات آن،تعداد افرادى که کشته مى ‏شوند یا مى‏ میرند و اینکه در کجا کشته مى ‏شوند و کجا به خاک سپرده مى ‏شوند از همه این‏ها آگاهى دارم»۲۰
این بود ده مورد از خبرهاى غیبى امیر مؤمنان (ع) که در نهج‏ البلاغه آمده است.
البته خبرهاى غیبى آن حضرت که در نهج ‏البلاغه و سایر کتابهاى تاریخ و حدیث یاد شده فراوان است و یکى از دانشمندان معاصر هفتاده و پنج مورد از آنها را در کتابى گردآورده و بنام اخبار غیبى امیرمؤمنان (ع) منتشر ساخته است ولى ما به جهت رعایت اختصار به همین اندازه اکتفا مى‏ کنیم.


منابـــــــــع :

۱- نهج البلاغه، خطبه ۱۳٫
۲- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج ۱، ص ۲۵۳ چاپ بیست جلدى.
۳- نهج ‏البلاغه، خطبه ۵۷٫
۴- به شرح نهج ‏البلاغه، ج ۴ ص ۵۵ – ۱۲۸ مراجعه شود.
۵- نهج ‏البلاغه، خطبه ۵۸٫
۶- به شرح نهج ‏البلاغه، ج ۵، ص ۳ – ۱۳ مراجعه شود.
۷- نهج ‏البلاغه، خطبه ۷۲٫
۸- به شرح نهج ‏البلاغه، ج ۶، ص ۱۴۶ – ۱۴۸ مراجعه شود.
۹- نهج البلاغه ،خطبه ۱۱۵٫
۱۰- شرح نهج ‏البلاغه، ج ۷، ص ۲۷۶ – ۲۸۱٫
۱۱- نهج ‏البلاغه خطبه ۱۳۸٫
۱۲- به شرح نهج ‏البلاغه، ج ۹، ص ۱۳۸ مراجعه شود.
۱۳- نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶٫
۱۴- سوره آل عمران، آیه ۴۹٫
۱۵- شرح نهج‏ البلاغه، ج ۱۰، ص ۱۰ – ۱۵٫
۱۶- نهج ‏البلاغه، کلمات قصار شماره ۳۶۹٫
۱۷- نهج البلاغه، خطبه ۵۷٫
۱۸- شرح نهج ‏البلاغه، ذیل همان خطبه.
۱۹- نهج البلاغه، خطبه ۸۹٫
۲۰- به شرح نهج البلاغه، ج ۷، ص ۵۷ مراجعه شود.


/ 0 نظر / 11 بازدید